
وبینار «آشنایی با فرصتهای ورود به بازار کشورهای افریقایی با استفاده از فرصتهای موجود در لبنان» برگزار شد.
به همت پروبیز برگزار شد:
وبینار «آشنایی با فرصتهای ورود به بازار کشورهای افریقایی با استفاده از فرصتهای موجود در لبنان»
به گزارش مرکز شرکتها و موسسات دانشبنیان پروبیز، وبینار «آشنایی با فرصتهای ورود به بازار کشورهای افریقایی با استفاده از فرصتهای موجود در لبنان» در روز سه شنبه 25 شهریورماه 99 برگزار شد. در این وبینار، جناب آقای مهندس یگانه، فعال اقتصادی در لبنان حضور داشتند و به بیان نکاتی پرداختند. مزیتهای افریقا برای ما، موانع صادراتی، ترانزیت و نقش پایگاه صادراتی از مهمترین عناوینی بودند که در این وبینار به آنها پرداخته شد.
در این وبینار مطرح شد: افریقا، قارهای با جمعیت 1.330.000.000 نفری است که شامل کشورهای پیشرفتهای همچون ساحل عاج و افریقای جنوبی، و همچنین کشورهای پرجمعیتی مانند نیجریه، اتیوپی، مصر و کنگو است. پیش بینی میشود تا سال 2030، نزدیک به 1 تریلیون دلار در این قاره سرمایهگذاری تجاری شود که عمده این شرمایه، در بهرهبرداری از منابع داخلی این قاره هزینه خواهد شد.
حضور پررنگ بازرگانان لبنانی میتواند برای ما بسیار کمک کننده باشد.
مهندس یگانه، در ابتدای سخنان خود، به تشریح مزیتهای قاره افریقا برای شرکتهای ایرانی پرداخت: «ضعف در تکنولوژیهای پایه و پیشرفته، بکر بودن و وجود فرصت برای جبران خطاهای گذشته، مهمترین مزیتهای افریقا برای شرکتهای ایران به ویژه شرکتهای دانش بنیان و فناور است. لازم به ذکر است که حضور پررنگ بازرگانان لبنانی میتواند برای ما بسیار کمک کننده باشد.» وی در ادامه افزود: «از دیگر مزیتهای افریقا به عنوان یک مقصد صادراتی، سادهتر بودن فرایند صادرات نسبت به مقاصد دیگر مانند اروپاست که میتوان با انرژی و هزینههای بسیار کمتر، فرایند صادرات را دنبال کرد.»
لبنان، دروازهای برای ورود به بازار افریقا
از دیگر مباحثی که در این وبینار مطرح شد، در ارتباط با جمعیت و شغل عمده لبنانیها بود. لبنان کشوری 22 میلیون نفری است که نزدیک به 18میلیون نفر از این جمعیت، در خارج از لبنان به تجارت مشغولاند. قریب به 7 میلیون نفر از لبنانیها، در افریقا به فعالیت مشغول اند. مهندس یگانه در ارتباط گفت: « نزدیک به 7 میلیون نفر لبانی در افریقای و 8 میلیون نفر در امریکای جنوبی به به تجارت مشغول اند. باید توجه داشت که میتوان از این شبکه تجارت لبنانیها، در راستی صادرات محصولات ایرانی تا حد بسیار زیادی بهره برد.» همچنین وی ادامه داد: «سرمایه بسیار زیاد لبنانیها در حوزه تجارت و همچنین نزدیکی به ایران و در نهایت امکان ترانزیت زمینی، لبنان را به دروازهای برای ورود به بازار افریقا مبدل کرده است.» از دیگر مزیتهای مطرح شده برای لبنان در این وبینار، تردد بسیار ساده ایرانیان بدون اخذ ویزا، عضویت در اتحاده عرب و نقل و انتقال ساده پول و ارز بود که مختصرا توضیحاتی در ارتباط با این موارد نیز ارائه شد.
مهمترین موانع صادراتی برای شرکتهای ایرانی و بهویژه شرکتهای دانشبنیان و فناور
مهندس یگانه در برشمردن موانع صادراتی موجود برای شرکتهای ایرانی عنوان کرد: «نبود علم کافی در شرکتها در خصوص صادرات، عدم وجود زیرساختهای قوی و همچنین نبود استراتژی بلند مدت صادرات در برخی از شرکتهای ایرانی، مهمترین موانع صادراتی برای شرکتهای ایرانی و بهویژه شرکتهای دانشبنیان و فناور به شمار میآیند. ناگفته نماند که عدم شناخت کافی شرکتها از بازار هدف خود یعنی افریقا نیز مانع بسیار بزرگی است که لازم است شرکتها نسبت به آن توجه ویژهای داشته باشند.»
در ادامه این وبینار، مهندس یگانه به معرفی نقش پایگاه صادراتی پرداختند و در این ارتباط عنوان کردند: «متاسفانه یکی از ضعفهای شرکتهای شرکتهای ایرانی، نداشتن یک پایگاه قدرتمند صادراتی در بازارهای هدف آنها است. این پایگاهها با نقش تسهیل کنندگی خود و همچنین حضور دائم در کشور مقصد، دارابودن بازوهای بازاریابی و تخصص در تجارت، دارا بودن نمایشگاههای دائمی و بسیار فعال در عرصه نمایشگاه بین المللی، میتوانند تا حد بسیار زیادی موفقیت صادرات خود را تضمین کنند.»
در پایان این وبینار، نمایندگان محترم شرکتهای دانش بنیان و فناور سوالات خود را در ارتباط با فرایند صادرات به افریقا و نقش لبنان در این مسیر مطرح کرده و مهندس یگانه به این سوالات پاسخ دادند. لازم به ذکر است فایل ویدیویی این وبینار و همچنین پاورپوینت مدرس، هفته آینده از طریق وبسایت daneshbonyan.ir در دسترس قرار خواهد گرفت.