چرا طراحی بسته بندی محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟

موضوع طراحی بسته بندی محصولات در سال‌های اخیر به ‌شدت مورد توجه بوده و به همین دلیل پیشرفت و خلاقیت‌های به‌ کار رفته در این زمینه بسیار چشم‌گیر است. دلیل این توجه آن است که شرکت‌های بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که طراحی بسته بندی خوب، بدون شک منجر به افزایش فروش محصولات می‌شود.
موضوعات مقاله : کاربردی
filereader.php?p1=main_827ccb0eea8a706c4

موضوع طراحی بسته بندی محصولات در سال‌های اخیر به ‌شدت مورد توجه بوده و به همین دلیل پیشرفت و خلاقیت‌های به‌ کار رفته در این زمینه بسیار چشم‌گیر است. دلیل این توجه آن است که شرکت‌های بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که طراحی بسته بندی خوب، بدون شک منجر به افزایش فروش محصولات می‌شود.

این مقاله سعی دارد با پرداختن به دلایل اهمیت طراحی بسته بندی محصولات که امروزه یکی از مهم‌ترین مراتب مدیریت کسب ‌و کار است و به رشد و پیشرفت فروش کمک شایانی می‌کند، صاحبان مشاغل تولیدی را در مورد مثبت بودن نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری در این زمینه به اطمینان برساند. در این راستا آنچه در این مقاله می‌خوانید شامل موارد زیر است:
  • بسته بندی اولین نقطه‌ی ارتباط مشتری با محصول است.
  • بسته بندی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • برای داشتن یک طرح خوب چه باید کرد؟
  • وظایفی که یک بسته‌بندی خوب بر عهده دارد چیست؟
  • بسته بندی، اولین نقطه‌ی ارتباط مشتری با محصول است

بسته بندی محصولات همواره اولین نقطه‌ی ارتباطی مشتری با محصول شما است. این به معنی آن است که یک بسته بندی زیبا می‌تواند یک نفر را ترغیب کند تا بابت محصولی که قبلاً در مورد آن نشنیده است یا هیچ اطلاعاتی از  عملکرد و کیفیت آن ندارد، پول بپردازد. بنابراین طراحی بسته بندی محصولات شما می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت تولید یک محصول جدید یا راه‌اندازی مجدد یک خط تولید ازکارافتاده باشد.

  • بسته بندی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
در زمینه‌ی طراحی بسته بندی محصولات موارد بسیاری وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشت. یک بسته بندی خوب آن است که وظایف خود را به‌درستی انجام دهد. اولین وظیفه‌ی یک بسته بندی محافظت از محصولی است که درون آن است. بسته بندی باید به‌اندازه‌ی کافی مستحکم و قابل ‌اطمینان باشد تا کار را برای نگهداری و توزیع آسان کند. ضمن آن ‌که موظف است اطلاعات لازم را در مورد آنچه درون خود دارد به مشتریان بدهد، هم‌چنین به موضوع رقابت با قفسه‌هایی که پر از محصولات مشابه است نیز توجه داشته باشد.

علم مدیریت کسب ‌و کار می‌گوید:«مهم نیست اصل یک محصول تا چه اندازه با کیفیت باشد، بسته بندی ضعیف می‌تواند مانع از موفقیت فروش آن شود.»


  • برای داشتن یک طرح خوب چه باید کرد؟
در اینجا سؤالاتی وجود دارد که در هنگام طراحی یک بسته بندی خوب مطرح می‌شود و پاسخ دادن به آن‌ها می‌تواند منجر به اجرای یک طرح موفق برای بسته بندی محصولات شما بشود.


  • بسته بندی چگونه باید نام تجاری شما را نشان دهد؟
برند شما دارای چه شخصیتی است؟ این حس را می‌توان از طریق رنگ‌ها، فونت‌ها و بافت به‌کار رفته در بسته بندی به مشتری منتقل کرد. یک طراحی موفق بسته بندی می‌تواند عناصر داستانی که پشت برند محصولات شما وجود دارد را به ‌خوبی نمایش دهد و یک طرح عالی پا را از این حد فراتر می‌گذارد. به‌ عنوان ‌مثال شکل یک بطری یا جعبه را در نظر بگیرید. طرح عالی بسته بندی یعنی برجسته کردن این بسته بندی با یک منظره‌ی منحصر به ‌فرد. برای این کار می‌توانید از تمبرهای فویل فلزی، منبت یا نقاشی استفاده کنید. این موضوع می‌تواند نهایت حسن سلیقه‌ی شما در طراحی بسته بندی محصولتان را نمایش دهد. به ‌این ‌ترتیب شخصیت خاص و ویژه‌ای به برند خود اختصاص داده‌اید.

  • برای این محصول چه قیمتی در نظر گرفته‌اید؟
اغلب ما قبل از دیدن برچسب قیمت یک محصول در مورد قیمت آن پیش‌ فرض‌هایی در نظر می‌گیریم. بعد از گمانه‌زنی‌ها به قیمت آن نگاه کرده و آنگاه تصمیم می‌گیریم آیا این محصول واقعاً ارزش این مبلغ را دارد یا خیر؟

علم مدیریت کسب‌ و کار در این زمینه می‌گوید: یک بسته بندی مناسب می‌تواند ارزش یک محصول را بالا ببرد. پس برای طراحی آن هزینه کنید، چرا که به‌ این ‌ترتیب می‌توانید محصول خود را با مبلغ بالاتری قیمت‌گذاری کنید.

  • از چه موادی برای بسته بندی محصولات خود استفاده می‌کنید؟
عمر مفید بسته بندی محصولات شما چقدر است؟ چقدر زمان می‌برد که این بسته بندی تا قبل از آن‌که مصرف ‌کننده از آن استفاده کند، از بین برود؟ پلاستیک، آلومینیوم، شیشه و کاغذ مواد سنتی استفاده‌ شده در صنایع بسته بندی است اما باید در مورد استفاده از آن‌ها در مورد مشتریان خود نیز فکر کنید. آیا آن‌ها در زمره‌ی طرفداران محیط‌ زیست قرار می‌گیرند؟ اگر چنین است باید این موضوع را در نظر گرفته و به ‌جای استفاده از این محصولات از موادی مانند بیوپلاستیک‌ها یا مواد تجزیه‌پذیر در طبیعت استفاده کنید.

به ‌هر حال توجه به نظر مشتری و قدم برداشتن در راستای عقاید و سلایق او یکی از مهم‌ترین درس‌های علم مدیریت کسب‌ و کار است.

  • وظایفی که یک بسته بندی خوب بر عهده دارد چیست؟
با توجه به مطالبی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، بسته بندی خوب وظایفی را بر عهده دارد که شامل موارد زیر است :

بسته بندی خوب موظف است نماینده‌ی فیزیکی و شخصیت نام تجاری شما باشد.
در یک فضای شلوغ که تعداد محصولات مشابه زیاد است به‌ عنوان یک ابزار تبلیغاتی، عالی عمل کند.
منعکس‌ کننده‌ی قیمت بالقوه باشد و مشتری را مجاب کند که عدد تعیین‌شده به ‌عنوان قیمت توسط شما لیاقت این محصول را دارد.
به ‌عنوان یک ظرف محافظ خوبی باشد و از محصول داخلی خود اطلاعات مفیدی عرضه کند.
به‌ عنوان یک ابزار هویت نام تجاری شما را حفظ کند.
محصول شما را با انتقال یک داستان خاص از رقبای هم ‌ردیف خود مجزا کند.
بازتابی از سطح مدرنیسم، خلاقیت و ویژگی‌های پیشرفته‌ی برند شما باشد.
به‌ هر حال به قول مارتی نویمیر در کتاب معروف The Brand Gap که در حوزه‌ی مدیریت کسب‌ و کار نوشته ‌شده است :” یک بسته بندی آخرین و بهترین شانس فروش یک محصول است ” بنابراین در هنگام انتخاب طراحی بسته بندی محصولات خود مطمئن شوید این بهترین و کامل‌ترین طرح پیشنهادی است.
نظرات

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

Captcha
اطلاعات مقاله
تاریخ مقاله ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
تعداد بازدید مقاله ۳۱۳۴
تعداد رای : ۰